*

Raja-ajatuksia Mietteitä kaakonkulmalta

Trollin suunvuoro

Puheenvuoron yhteiskunnallisesti merkittävien kirjoitusten joukkoon ilmaantui eilen kansanedustaja Tossavaisen teos, jossa hän yrittää tutun leppoisaan tapaansa analysoida nettitrollaamisen maailmaa. Tai eihän itse kirjoituksessa juuri asiaa ollut, sehän oli oikeastaan copy-paste Wikipediasta, mikä onkin virkistävää vaihtelua puolueohjelmien copy-pasteamiseen.

Varsinainen minua kiinnostava asia olikin kommenteissa. Tossavainen kertoi bannannensa viisi, joista kaksi on edelleen maisemissa. Minä olen varmaan noista kahdesta toinen; syy on tosin jäänyt hieman hämäräksi, koska Tossavainen itse ei näytä vastustavan eri mieltä olemista. Toisaalta ei syy niin tärkeä olekaan, blogisti saa luonnollisesti omalla reviirillään toimia parhaaksi katsomallaan tavalla.

Toivottavaa silti olisi, että todellinen syy ei olisi edustajan argumenttien ohkaisuudesta vihjaaminen. Päättävissä asemissa oleville ei herkkänahkaisuus sovi. Joskus voisi olla rehellisempää ja suoraselkäisempää yksinkertaisesti myöntää olleensa väärässä, jos ei itsellä ole esittää muuta kuin omaan auktoriteettiin vetoamista tilastoja vastaan. Linja tosin on pysynyt entisellään: Helsingin Sanomat on kuulemma menettänyt "yli 100 000 tilaajaa" "lyhyessä ajassa". Mitään numerotietoa tämän taakse tosin ei ole saatavissa. Tässä Levikintarkastus Oy:n lukuja:

  • 2011: 365 994
  • 2010: 383 361
  • 2009: 397 838
  • 2008: 412 421
  • 2007: 419 791

"Lyhyt aika" on luonnollisesti tulkinnanvarainen termi, mutta saadaan mennä viime vuosituhannen puolelle, ennen kuin tuo sadan tuhannen tilauksen menetys saadaan.

On höpsöä argumentointia kutsua trolleiksi kirjoittajia, jotka vain ovat eri mieltä. Mielestäni en ole ikinä esimerkiksi epäillyt muiden kirjoittajien mielenterveyttä, mutta eräiltä muilta on kyllä moisia analyyseja täällä nähty, enkä ole huomannut Tossavaisen ylettävän trollin määritelmäänsä koskemaan heitä. Jos omat faktat eivät kestä lähempää tarkastelua, on vika faktoissa, eikä sen kertoja ole trolli kuin korkeintaan propagandistin ajatusmaailmassa.

 

PS: Kunnia sille, jolle se kuuluu. Tossavaisen useampaan kertaan ehdottama Lokavuoro-nimi lienee Thomas Elfgrenin keksimä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (31 kommenttia)

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Itseasiassa tämähän avaus on juuri esimerkki hyvästä trollista, jolla saadaan blogistit keskustelemaan trollaamisesta!

Käyttäjän jussisalminen kuva
Jussi Salminen

Yritin kiinnittää huomiota kansanedustajan tapaan käydä keskustelua. Eri mieltä olevien nimittely ei minun mielestäni ole vakaata ja arvokasta käytöstä, eikä psykiatristen diagnoosien teko kuulu edustajantoimeen.

Jari Jakonen

Lähteestä http://www.levikintarkastus.fi/levikkitietokanta/i... on saatavilla seuraavat Helsingin Sanomien levikkitiedot:

1999 454833
2002 441325
2003 439618
2004 434472
2005 430785
2006 426117
2007 419791
2008 412421
2009 397838
2010 383361
2011 365994

Kun tarkastellaan Helsingin Sanomien levikin kehitystä vuosina 1999-2011, oli HS:n levikki 88 839 kpl pienempi vuonna 2011 kuin vuonna 1999.

Vuonna 1889 perustetun lehden levikin laskeva trendi on ollut selvä viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana ja on ilmeisesti vain kiihtymään päin, kun tarkastellaan muutaman viime vuoden kehitystä.

Susanna Kinnunen

354 000 saavutettaneen näinä päivinä. Tossavainen teki ehkä laskuvirheen, mutta fakta on sinänsä aika tukevalla pohjalla.

Mistä tämä sitten johtuu? Omalla kohdallani kyse on HS:n raivostuttavasta missiojournalismista.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

Näin se on. Kari Suomalainen kirjoitti tästä joskus 1990-luvulla - HS:n "uudesta linjasta". Tekstissä vilahti myös sana propaganda. Netin aikakaudella vaarallinen yhdistelmä.

Käyttäjän jussisalminen kuva
Jussi Salminen

HS:n journalistinen linja ei ole tässä nyt aiheena, joten siirtänette sen keskustelun toisaalle.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

Pahoitteluni - yritetään pysyä asiassa. Tosin keskustelu taisi liittyä alunperin osaltaan myös HS:n linjaan (linkitetty blogiviesti "Tossavaisen kosto ja oheisvahingot").

Mustan pilven otsalle on tuonut lähinnä Helsingin Sanomat -nimisen sanomalehden kirjoittelu, se kun ei ole edustajan mielestä ollut totuudenmukaista.

Toki kommenttini olisi voinut kohdistua tähän paremmin ja olla näin rakentavampi, sekä vähemmän kenties provosoiva/trollaava.

Johan Lom

Kaikilla sanomalehdillä on ollut sama trendi ja useat ovat joutuneeet lopettamaan kokonaaan. Hesari on laskevasta trendistään huolimatta profiloitunut entistä enemmän valtakunnan päälehdeksi ja sen suhteellinen ero muihin on vain kasvanut.

Jari Jakonen

Lähteestä http://www.levikintarkastus.fi/levikintarkastus/ti... (pdf) löytyi seuraava Helsingin Sanomien (ma-la) levikinkehityksen lukusarja:

1998 472666
1999 454707
2000 446972
2001 436009
2002 431262
2003 429244
2004 424598
2005 421693
2006 417548
2007 410392
2008 402860
2009 388642
2010 374503
2011 357199

Kun vuonna 1889 perustetun lehden levikki on laskenut 115467 kpl reilun kymmenen vuoden aikana ja levikin laskusuunta on ilmeisen kiihtyvä, niin "Hesarilta on melko lyhyen ajan sisällä hävinnyt yli 100 000 tilaajaa. Laskusuunta on kiihtyvä." lausuntoa http://niklasherlin.puheenvuoro.uusisuomi.fi/11421... ei voi mitenkään pitää valheellisena eikä edes liioittelevanakaan. Tämän Puheenvuoron pitäjän puheet onkin todettava trollaukseksi ainakin tältä osin.

Jouni Haimi

Jari ensinäkin tossavainen esittää asian niin että heasrin persu kritiikin takia tuo pudotus on tapahtunut eikä tuo sinunkaan määritelmä kata tuotatermiä lyhyt aika.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Rohkenisiko tuosta päätellä, että lyhyt aika on 13 vuotta? Vielä on sitten määrittelemättä esimerkiksi erittäin lyhyt aika, keskipitkä aika, pitkä aika ja erittäin pitkä aika. Mutta eivätköhän nekin selviä ennen pitkää (aikaa).

Milloin muuten Tossavainen kertoi ensimmäisen kerran, että euro kaatuu pian? Mitä luulette, onko pian lyhyempi vai pidempi kuin lyhyt aika?

Käyttäjän jussisalminen kuva
Jussi Salminen

Kuten mainitsin, Tossavainen itse ei kertonut, mikä on hänen tarkoittamansa "melko lyhyt aika". Esillä olleiden numeroiden perusteella se on yli kymmenen vuotta. Sen olisi voinut esittää myös alkuperäisessä yhteydessä eikä jättää sitä muiden kaiveltavaksi.

Eikös muuten Jussi Halla-ahokin ole oikeastaan yksi suuri trolli?

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

Eikös muuten Jussi Halla-ahokin ole oikeastaan yksi suuri trolli?

Tartun (provoon) kiinni ja kysyn että miksi? :)

Itse muuten mietin tuota, että missä menee trollauksen ja (pelkän) provosoinnin raja. Ei pelkkä provosointi ole mielestäni trollausta jos asia on hyvin perusteltu.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Kiireinen kansanedustaja on varmaankin sekottanut käsitteet lukija ja tilaaja. 100 000 lukijaa lyhyessä ajassa lienee osuva arvio.

Käyttäjän jussisalminen kuva
Jussi Salminen

Entinen päätoimittajako ei tietäisi lukijan ja tilaajan eroa? Jaa, tässä nimenomaisessa tapauksessa selityksesi voi olla oikea.

Käyttäjän HannesV kuva
Hannu Valjakka

Hemmetti,kirjoitin torllin trollaavasta Tossusta ja pyyhin sitten pois...
vanhenenko,vai flunssastako tämä johtuu.

Viktor Flinkkilä

Hannu puhuu asiaa. Huvittavinta Tossussa on järkähtämätön usko omaan asiaansa. Sen ilmenemispiirteinä esiintyvät agitaatio ja sensurointihalu sekä kyvyttömyys keskusteluun ermielisten kanssa sen sijaan on vähemmän hauskaa ja kertoo vajavaisesta demokratiakäsityksestä ja alemmuuskompleksista. Se, että Tossu pyörii niinkin paljon täällä blogistaniassa kertoo puolestaan siitä, että miehellä ei taida juurikaan olla elämää Eduskunnan ulkopuolella.

Käyttäjän HannesV kuva
Hannu Valjakka

Ai sä ehdit jo lukee..noh joopa näin se...mutta mun tuli jotenkin sitä onnetonta surku.Onhan se niin,että jos se on oikestikkin samanlainen,kuin täällä,niin se elämän alue politiikan ulkopuolella voi olla tosiaankin melko kapea.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Ei kai meidän sentään kuulu morkata ihmisten elämää Puheenvuoron ulkopuolella. Itse sain tästä Jussi Salmisen jutusta vihjeen siihen miksi Tossavaisen blogeissa on jotain koomista. Se on se copypastaus! Se taas liittyy jonkinlaiseen auktoritääriseen kieleen uskomiseen.
Esim trolliblogissa oli hieman koomista kun T. opettavaiseen sävyyn pudotteli termejä toisen perään, olkiukko, fleimi ja niin edelleen.
Vaikka kuinka mediakasvattaja niin taitaa kasvatusmetodit olla seitsemän veljeksen ajalta.
Ehkä minua naurattaa tuo sanafetisismi ja vanhanaikainen opettajanasenne siksi että itsekin tunnistan omissa teksteissäni jotain samaa. T. vaan tekee koko perfomanssin hauskemmin.

Markku Gröndahl

Onko herra tossavaisella elämää muuallakaan?
Tuskinpa.
Yrittää omilla typerillä kommenteillaan niiden joidenkin muiden puolueessaan enemmän palstatilaa saavien turhien puolueveljiensä seuraan. Stadari kun ei vaivaidu herra tossavaista noteeraamaan.
Ps. Tämänkin voit bannata, jos pystyt, herra tossavainen? Senhän olet minullekin tehnyt.

Markku Gröndahl

Onko herra tossavaisella elämää muuallakaan?
Tuskinpa.
Yrittää omilla typerillä kommenteillaan niiden joidenkin muiden puolueessaan enemmän palstatilaa saavien turhien puolueveljiensä seuraan. Stadari kun ei vaivaidu herra tossavaista noteeraamaan.
Ps. Tämänkin voit bannata, jos pystyt, herra tossavainen? Senhän olet minullekin tehnyt.

Käyttäjän Kira kuva
Kira Arn

Espanian-Repe pistelee vähän manjaana tyyliin näitä jutskia:-)

Jouni Haimi

Tietysti voisi kysyä sitäkin että kenee tuollaine oikeastaan tehoaa....

Hannu Tanskanen

@Jussi

No no,Jussi,täältä Floridasta astikin minä näen,että tekopyhästi valehtelet niin että korvat heiluvat,kyllä sinä parhaasi olet tehnyt minunkin leimaamiseksi "trolliksi". Sitä saa,mitä tilaa. Jokaisella on tietenkin oikeus bänniä kuka hyvänsä tai mistä syystä hyvänsä,kuten vaikkapa Sikalan Pekka ja muusikko Gröhn kohdallani,kun olin eri mieltä asioista.

Jouni Haimi

Hannu eiköhän tuolla tiede.fi palstalle tiedetä tämä asia vai mitä?

Käyttäjän jussisalminen kuva
Jussi Salminen

Tiedetoimittaja Tanskanen on hyvä ja kertoo, missä asiassa olen valehdellut. Se, että Tiede-lehden keskustelupalstalla on riehunut kirjoittaja, jolla on sama nimi kuin sinulla ja joka asiasta ja tyylistä päätellen olet sinä, ei ole hankalasti löydettävissä kenellekään edes auttavasti hakukoneita käyttämään pystyvälle.

Toisin kuin Tossavainen itse, noudatan hänen Wikipediasta kopioimansa tekstin viestiä, eli en ruoki trollia. En edelleenkään bannaa ketään, mutta tämä on tässä keskustelussa viimeinen kommenttini tiedetoimittaja Tanskaselle.

Jouni Haimi

Niin kun katsoo tuota severin listaa siihen grondahlin ja valjakan niin herää kysymys ovatko nuo ihmiset sellaisia jotka voivat osoitta Tossavaisen osaamisen ontuvuuden ja ovat bannilistalla sen takia ettei se tapahtuisi hänen omalla blokilla....

Käyttäjän Kansojenherra kuva
Tuukka Kuru

Kylläpäs tästä Tossavainen mielensä pahoittaa.

Käyttäjän jussisalminen kuva
Jussi Salminen

Ilmankos minulla onkin nettiyhteys tänään vähän pätkinyt.

Hannu Tanskanen

@No johan oli lista,melkein kuin se Schindlerin sellainen,jolla pistettiin uuniin. Hyvät veljet, pyysin vaimoa pitämään kyljistä kiinni,etten kuole nauruun. Pitäisikö tuo ottaa kunnianosoituksena? Kukaan täysjärkinen ei uskone moista mahdolliseksi? Nk. "Tiede"-lehden kanssa on "kana kynimättä",totta,kun modensa nimimerkillä "Phony" antoi ikuisen kirjoituskiellon hävittyään TIEDEVÄITTELYN aiheessa "Heliumpallo kiihdyttävässä autossa". Siinäpä vasta "Tiede",eikö tieteen syvin olemus perustu epäilyyn ja kokeiluun,ei auktoriteettien höpinään? No, "poni" lienee myöhemmin tajunnut mokansa (vai käskikö Ruukki?),koska puolen vuoden päästä rukoili takaisin ja ehdotti tapaamista Helsingissä kaljalasin ääressä;).

Mutta viis noista,satuilkaa mitä haluatte. Minä olen rento poika ja sanon:
"Alhaiset puheet ei koske ylhäiseen mieleen". "Bushmankin" sanoi noin? Kenties. Sen sanoi myös nuorten kirjailija "Osmo Ilmari" kirjassaan "Uhka avaruudesta". Joku muu kuin minä on myös saattanut lukea sen?

Ja Jussi,en odota vastausta,arvaan sen etukäteen;). Muuten, en ole enää sitten vuoden 2008 "Tiedetoimittaja",vain niitä näitä täällä jutteleva "emeritus",vapaa kansalainen.

Toimituksen poiminnat

Sivut